ایسنا:  «علی‌اکبر افراسیاب‌پور» افزود: خشم و عصبانیت یک بیماری نیست بلکه فقط یک احساس هیجان است که برای هر انسانی در مواجهه با شرایط‌های مختلف پیش می‌آید و در این راستا باید توجه داشته باشیم عصبانیت تا مرحله‎ای که از خط قرمز آن عبور نکرده باشد مجاز است و در غیر این صورت باید به نحو مطلوبی جلوی اتفاق‌های غیرقابل جبران را گرفت تا در آینده سبب اتفاق‌های بزرگ‌تر نشود.

وی با اشاره به اینکه روش‎های مختلف برای بیان خشم وجود دارد، تصریح کرد: یکی از این روش‎‌ها پرخاشگری در مواقع عصبانیت است و روش دیگر دور ریختن خشم است که یکی از جالب‌ترین روش‎های بروز خشم شناخته شده است و در این راستا می‌‎توان همچون حضرت موسی کاظم (ع) که به فرو برنده خشم معروف هستند در مواقع عصبانیت تغییر موضع دهیم یعنی خشم را با عامل مهمتری کنترل کنیم.

اینجامعه‎‌شناس با اشاره به اینکه انسان‎‌ها دو گروه هستند یکی خودمحور و دیگری خدامحور، ادامه داد: عامل مهم کنترل خشم ایمان به خدا و احساس حضور خداوند در زندگی فردی و اجتماعی است و در این راستا انسان‎های خودمحور در لحظه عصبانیت از همه خط قرمز‌ها عبور می‌کنند و این بدان معنی است که شخص به غیر خود ارزشی بر دیگران قائل نیست و خود را در درجه بسیار مهمی در نظر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: امام موسی کاظم (ع) در سالی که امامت امت را برعهده داشته‌اند با توجه به خلافت زمان خود در شرایط سختی به سر می‌بردند اما در مواجهه با مشکلات خشم خود را فرو می‌بردند چرا که انسان‎های خودمحور براساس تمایل خود رفتار می‌‎کنند ولی انسان‎های خدامحور براساس فرمان الهی رفتار می‌کنند.

افراسیاب‌پور با اشاره به اینکه هر انسانی می‌تواند رفتار خود را کنترل کند، بیان کرد: در گام اول هر شخصی باید از خودسازی خود شروع کند و در این راستا می‌‎تواند در زمان خشم رفتارهایی را که باعث خروج از خط قرمزهایی شود را انجام ندهد، برای مثال وقتی عصبانی می‌شود صدای خود را بلند نکند چرا که با این اقدام رفتارهای نادرست بعدی بروز نخواهد کرد و این در حالی است که در مورد مشاهده شدن مشکلات با آرامش بهتری حل شده‌اند.

وی تأکید کرد: در دین اسلام برای آرام شدن شخص عصبانی گفتن صلوات امر شده است و این کار در افراد باعث خارج شدن از فضای فکری که سبب این عصبانیت شده است می‌شود و بعضی از جامعه‎‌شناسان معتقدند در زمان عصبانیت سکوت و یا شمردن اعداد از ۱ تا ۱۰۰ بالعکس یکی از سودمند‌ترین روش‌های فروکش کردن خشم است.

اینجامعه‎‌شناس با اشاره به اینکه روش‎های زیادی در کنترل عصبانیت وجود دارد، متذکر شد: فرد می‌تواند با منحرف کردن حواس خود به موضوعی دیگر، ترک محل وقوع عصبانیت که تأثیری منفی در ذهن و اخلاق می‌گذارد و یا نرمش کردن در خارج از محیط و نفس عمیق کشیدن و دور شدن از موضوع اصلی خشم خود را کنترل کند که در بیشتر مواقع نتیجه خوبی داده است.

وی یادآور شد: خشم انواع مختلفی دارد ولی مهم‌ترین نوع خشم، خشم اکتسابی از طریق خانواده است که فرد این رفتار را از نوع برخورد خانواده و اطرافیان ارث برده است و از نظر جامعه‎‌شناسان ابراز درست خشم بسیار مهم است و باید به این نکته توجه داشت که نباید خشم را حفظ کرد، بلکه باید آن را به درستی بیان کرد.

افراسیاب‌پور با اشاره به اینکه درددل کردن یکی از راهکارهای درست ابزار خشم است، گفت: در زمان عصبانیت می‌‎توانیم با همکاری و با شخصی که فرد را درک می‌کند مشورت و درددل کرد و آن شخص می‌‎تواند فرد را در راستای انجام کار‌ها به نحو مطلوب راهنمایی کند و در آرام کردن و راه حل دادن به وی تأثیر بسیار خوبی داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: در اغلب موارد چون ضعف مطالعه، جهان‌بینی کم و بینش سطحی داریم فرد مقابل را بدون اطمینان مؤاخذه می‌کنیم و غافل از اینکه سبب مشکل ایجاد شده شخص مقابل نیست چرا که با رفتار منطقی در مقابل حوادث ایجاد شده می‌‎توانیم آن‌ها را به نحو مطلوبی حل کنیم.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 1 تیر 1391    | نام دانشجو: خانم عموشاهی    | طبقه بندی: مطالب علمی رشته مدیریت،     | نظرات()